DERS TANITIM BİLGİLERİ


Dersin Adı
Sanat,Tasarım ve Gastronomi
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
CLM 203
Güz
2
2
3
3
Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Türü
Zorunlu
Dersin Düzeyi
Lisans
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Dersin Koordinatörü -
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(ları)
Dersin Amacı Bu ders genel olarak öğrencinin mutfak sanatı ile sanat ve tasarım arasındaki bağı çözmesini hedefler ve mutfakta yaratıcılığını kullanıp yemek tasarlamasını öngörür.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Şef olmanın genel prensiplerini açıklayabilir
  • Bıçak kullanma yetisini kazanabilir.
  • Mutfak araç gereçlerini tanır ve kullanma becerilerini edinebilir
  • Temel yemek pişirme yöntemlerini kavrayabilir
  • Mutfakta kullanılan temel gıda ürünlerini tartışabilir.
Ders Tanımı Bu derste temel olarak profesyonel mutfaklarda kullanılan tabak sunum teknikleri, sos çekme yöntemleri, yiyeceği görsel hale getirmenin kuralları ve incelikleri gösterilecektir. Farklı pişirme tekniklerine dayalı ürünlerin sunum modelleri ve şekilleri ele alınacaktır. Öğrencilerin uygulama sırasında hijyen kurallarını uygun şekilde kullanmaları da detaylı bir şekilde öğrencilere aktarılacaktır.
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
X
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Derse Giriş: Sanat, Tasarım ve Gastronomi’nin Temel İlkeleri Andrew Dornenburg, Karen Page “ Culinary Artistry”, chap. 1 : The Chef as an artist, 1 st edn (USA: John Wiley & Sons, Inc, 1996), 2 – 18.
2 Tabak Sunumu’nun Temel Prensipleri: Renk, Şekil, Doku, Isı, Tat, Porsiyon boyutu, Porsiyon miktarını dengeleme, Tabakta yiyeceklerin düzenlemesi, Doğru tabak seçimi Andrew Dornenburg, Karen Page “ Culinary Artistry”, chap. 1 : The Chef as an artist, 1 st edn (USA: John Wiley & Sons, Inc, 1996), 2 – 32. “The Art of Plate Presentation.” Chefs Resources, www.chefs-resources.com/kitchen-management-tools/fond-tidbits-for-chefs/the-art-of-platepresentation/. Accessed 9 Sept. 2017.
3 İleri Kesim Teknikleri The Culinary Institute of America, “ The Professional Chef”,part One: The Culinary Professional, 9 th edn ( NewYork: John Wiley & Sons Inc.,2006), 44 – 68.
4 Tabakalamada Dekor Aletlerinin Kullanımı: Mükemmel tabaklama için gerekli adımlar / Görsel düşünme, Tat ve lezzet profili Andrew Dornenburg, Karen Page “ Culinary Artistry”, chap. 4 : Composing a Dish, 1 st edn (USA: John Wiley & Sons, Inc, 1996), 62 - 88.
5 TASARIM ÇALIŞMALARI – Sınıf içi Uygulama Soğuk Tabak Dizaynı Sıcak Tabak Dizaynı Wayne Gısslen, “ Professional Cooking”, chap. 6, Nutrition , 7 th edn. (New York: John Wiley & Sons Inc, 2011), 126 – 133.
6 Süsleme Ürünleri ve Sos Kullanımı: Taze otlar, çiçekler, mikro filizler, choux hamuru, tuile yapımı, dekor hamur kullanımı, kuru meyveler… Ana soslar & Türev soslar Çektirme soslar & Glaze soslar / Tuzlu ve hamur ürünlerde sos kullanımı / Tatlı sosları The Culinary Institute of America, “ The Professional Chef”,part One: The Culinary Professional, 8 th edn ( NewYork: John Wiley & Sons Inc.,2006), 3 – 27.
7 Tabak Sunumu Sanatı: Klasik Tabaklama modelleri / Serbest Tabaklama Modelleri / Landscape model / Sos çekme, Çizgi çekme, daire ve üçgen oluşturma sunumları Sarah R. Labensky, Alan M. Hause, Priscilla A. Martel, “ On Cooking; A Textbook of Culinary Fundamentals”, chap. 27: Charcuterie 5 th edn (USA: Pearson Education International, 2010), 808 - 845.
8 Tatlı tabağı Sunumu, Deconstructed tabak dizayn etme Sarah R. Labensky, Alan M. Hause, Priscilla A. Martel, “ On Cooking; A Textbook of Culinary Fundamentals”, chap. 27: Charcuterie 5 th edn (USA: Pearson Education International, 2010), 808 - 845.
9 Ara sınav
10 Geçmişten Günümüze Mutfak Akımları: Nouvelle Cuisine, Haute Cuisine Jean Troisgros, Pierre Troisgros “ Nouvelle Cuisine”, chap. 1 : 1 st edn (Papermack – March 25:1982), 5 – 120.
11 Köpük, Emülsiyon, Jel, Kollioidler ve Suspension Jelatinleşme, Koagulasyon Jelatin türleri ve Agar agar Herve This “ Kitchen Mysteries”, chap. 6 : Ice and sorbets, 1 st edn (USA: Columbia University Press, Inc, 2007), 34 - 44.
12 Katı ve Sıvı yağlar; Kristalizasyon, Isı tepkimesi, Asit ve Baz, Oksidasyon, Çektirmeler Herve This “ Kitchen Mysteries”, : Acids and Eggs, 1 st edn (USA: Columbia University Press, Inc, 2007), 44 -84.
13 Geçmişten günümüze Moleküler Gastronomi Herve This “ Kitchen Mysteries” : Eggs Incarnations, The Boiled and the Bouillon, 1 st edn (USA: Columbia University Press, Inc, 2007), 55 - 99.
14 Sous Vide pişirme tekniği The Culinary Institute of America, “ The Professional Chef”,part Three: Tools and ingredients in the Professional Kitchen, 8 th edn ( NewYork: John Wiley & Sons Inc.,2006), 147 - 171.
15 Dersin gözden geçirilmesi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı

Department of Culinary Arts&Management IEU. Art, Design & Gastronomy.  School of Applied Management Sciences, 2017.

Önerilen Okumalar/Materyaller

Cracknell, Harry Louis, and Ronald John Kaufmann. Practical professional cookery. Cengage Learning EMEA, 1999.

Saulnier, Louis, and E. Brunet. Le répertoire de la cuisine. Leon Jaeggi, 1947.

Montagné, Prosper, et al. Larousse gastronomique. Paris: Larousse, 1938.

Dornenburg, Andrew, Karen Page, and James Peterson. Culinary artistry. Van Nostrand Reinhold, 1996.

Campbell, John, David Foskett, and Neil Rippington. Practical cookery. Hodder Education, 2012.

 

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
1
10
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
1
15
Portfolyo
Ödev
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
1
15
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınav
1
30
Final Sınavı
1
30
Toplam

Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
4
70
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
1
30
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
16
2
32
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
16
2
Sınıf Dışı Ders Çalışması
16
2
32
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
1
1
Portfolyo
Ödev
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
1
1
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınavlar
1
4
Final Sınavı
1
5
    Toplam
107

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1

Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır

X
2

Gastronomi alanında iş sağlığı ve güvenliği, yiyecek hijyeni ve güvenliği ile genel iş pratiğinde en iyi uygulamaları gerçekleştirir

X
3

Yiyecek üretimi ve sunumunu ilgilendiren görsel, dokusal ve besinsel öğelere ilişkin verileri yorumlayabilmek, değerlendirir ve karar verir

X
4

Gastronominin kültür ve toplum üzerindeki etkilerini bilir ve buna ilişkin değerlendirmeler yapar

X
5

Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanında uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve grup üyesi olarak sorumluluk alır

X
6

Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirerek düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak etkili bir şekilde aktarır

 

X
7

Gastronomi ve Mutfak Sanatlarına temel oluşturan gastronomi, tasarım, hukuk ve işletmecilik gibi diğer disiplinlerden yararlanır ve bu disiplinlere ilişkin temel bilgilere sahip olur

X
8

Gastronomi ve Mutfak Sanatlarına ilişkin teknolojik araçları etkin bir şekilde kullanır

X
9

Gastronomi ve Mutfak Sanatlarına ilişkin etik değerlere sahip olarak bilgi, beceri ve yetkinliklerini yaşam boyu öğrenme ve sürdürülebilirlik bilinciyle günceller ve geliştirir

X
10

Bir yabancı dili kullanarak Gastronomi ve Mutfak Sanatları ile ilgili bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. (European Language Portfolio Global Scale”, Level B1)

X
11

İkinci bir yabancı dili orta düzeyde kullanır

X
12

İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirir

X

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest